15 år med nærvær, omsorg og støtte

I 15 år har frivillige fra Røde Kors Kolding givet medmenneskeligt nærvær, omsorg og støtte på Sygehus Lillebælt Kolding.

Humøret var højt, og der var smil bordet rundt, da ca. 30 frivillige lørdag var samlet i Forum Kolding. Anledningen var et flot jubilæum, fejringen af 15 års jubilæum for patientstøtterne og 10 års jubilæum for Vågetjenesten.

Det hele startede for 15 år, siden da Arne Andersen, der er aktivitetsleder for Patientstøtter og Vågetjeneste, blev spurgt, om det ikke kunne være noget for ham at starte og stå for Patientstøtter på Kolding Sygehus. Det sagde han heldigvis ja til, hvorefter han gik i gang med de forberedelser, der skal til for at skabe rammerne for frivilligt arbejde på et sygehus. Derudover skulle en samarbejdsaftale på plads. Fem år senere kom Vågetjenesten til. De frivillige i tjenesten har nu haft 124 opgaver og været aktive i 2250 timer. Arne fortæller, at i de 15 år, hvor frivillige patientstøtter har haft deres daglige gang på sygehuset, kun har måtte melde afbud tre gange – alle tre gange fordi vintervejret rasede, og politiet frarådrede al unødig udkørsel.

Arne Andersen har i 15 år stået i spidsen for Patientstøtter og Vågetjensten på Kolding Sygehus. Til venstre: Arne sammen med Alexandra Dessoy fra Røde Kors Landskontor.

Selvom det ifølge Arne ikke er ham, det handler om, men i stedet er de frivillige, der skal fejres, var der mange flotte ord til Arne ved jubilæet. ”Arne, du er enormt professionel, dygtig og et naturtalent inden for frivillig ledelse” var nogle af ordene fra Alexandra Dessoy fra Røde Kors landskontor. Der var også stor ros fra Tom Sørensen fra Røde Kors Koldings bestyrelse, og fra de frivillige blev der blandt andet sagt: ”Arne er en sympatisk og fantastisk leder, der altid er der for os.”

De frivillige kommer med forskellige baggrunde og historier. Fælles for dem alle er, at de er ildsjæle, der alle bruger en del af deres tid på at hjælpe andre.

”Det lyder lidt som en kliché, men jeg er frivillig, fordi jeg gerne vil gøre en forskel for andre. Det føler jeg, at jeg gør som frivillig i Vågetjenesten, og det gør mig glad,” fortæller Pia Eriksen, som ved arrangementet fik overrakt 5-års nålen. Vågetjenestens motto ”Ingen skal dø alene” rørte hende, og derfor tilmeldte hun sig som våger for 5 år siden.

Til ventre: Pia Eriksen har været frivillig våger i 5 år. Til højre: Der blev delt både 5, 10 og 15 års nåle ud ved jubilæet.

”Vi har et fantastisk samarbejde med personalet på Kolding Sygehus. De er søde, meget professionelle, og vi føler aldrig, at vi står alene,” siger Alice  Paaske, der både har været frivillig som patientstøtte og nu som våger. I alt er det blevet til 15 års tjeneste, og for det fik Alice endnu en velfortjent nål.

Alice Paaske har været frivillig hos Røde Kors i 15 år, først som patientstøtte og nu som våger.

De frivillige kan mærke, at deres tilstedeværelse på stuerne giver en tryghed for både patienter, personale og pårørende. Derfor er de ikke i tvivl. De gør en forskel.

Der var god stemning og lækker brunch i Forum Kolding til lørdagens Røde Kors jubilæum.

Fakta:
Kolding var ét af de første steder, som fik patientstøtter og vågetjeneste på sygehuset.

I dag er der patientstøtter på 31 sygehuse, og der er 1000 frivillige, som årligt er i kontakt med 750.000 patienter og pårørende. (Tal fra Røde Kors)

I dag er der vågetjenester i 90 Røde Kors-afdelinger, og der er 1500 frivillige, som hvert år giver nærvær og omsorg for 2000 døende. (Tal fra Røde Kors)